Gold Coast

Mistähän sitä aloittaisi? Paljon asiaa, mutta sitäkin enemmän kuvia. Viime viikonloppuna Student Housen poppoon suuntana oli Kultarannikko, eli Gold Coast. Aivan huikea paikka, jossa viikonloppu tuntui ihan liian lyhyeltä ajalta tutkia paikkoja. Yövyimme siellä kaksi yötä ja olimme varanneet hotellin hyvältä paikalta Surfers Paradisesta. Rantaan, ostoksille ja ravintoloihin oli lyhyt matka. Paikasta toiseen pääsi myös kätevästi ratikan kyydissä. Tosin paljon tuli käveltyäkin.

Lähdimme matkaan perjantai-iltana töiden jälkeen julkisilla kulkuvälineillä (bussi-juna-juna-ratikka). Tiesimme, että matka tulisi kestämään kolmisen tuntia, mikä hieman turhautti, sillä autolla matka olisi kestänyt suunnilleen tunnin verran. Noh, kolme tuntia ei sitten ihan riittänytkään, sillä Gold Coastille suuntaava juna oli pahasti myöhässä, kuten taisivat olla kaikki muutkin junat silloin. Tästä syystä saavuimme hotellille vasta puoli kymmenen aikoihin illalla todella väsyneinä.

"Huoneeseen" päästyämme väsymys kuitenkin unohtui hetkeksi, sillä 120 neliön huoneisto kahden makuuhuoneen, kahden wc:n ja suihkun sekä upean parvekkeen kera sai kaikki ihastelemaan näkemäänsä. Olimme olleet hieman skeptisiä huoneen suhteen. Kuvat huoneesta ja sijainti olivat näyttäneet melkein liian hyviltä huoneen hintaan nähden. Huone maksoi vain 46€/per ihminen kahdelta yöltä. Hyvä diili siis.

Näkymä meidän parvekkeelta

Lauantaiaamuna heräsin meistä ensimmäisenä ja aika malttamattomana hyppäsin sängystä ylös, jotta pääsin parvekkeelle katsomaan, miltä kaupunki näyttää valoisaan aikaan. Edellisiltana näimme Gold Coastia vain hämyisästi valojen tuikkeessa, mutta lauantiaaamuna alkoivat maisemat hahmottua jo paremmin. Vaikka aamu oli aikas viileä, söimme edellisiltana ostamaamme aamupalaa huoneiston parvekkeella. Olisi ollut melkein rikos syödä aamiainen sisällä, kun tarjolla oli näin huikeat näkymät.
¨

Aamupalan jälkeen suuntasimme nokkamme kohti Pacific Fair-ostoskeskusta. Jokaisella taisi olla jokin putiikki siellä, mihin oli pakko päästä käymään. Ostoskeskuksella oli kokoa ihan kiitettävästi ja todennäköisesti kävin läpi vain murto-osan kaupoista. Sain tuhlattua kuitenkin rahaa vähän liiankin kanssa siellä, mutta ai että mitä ihanuuksia sieltä löytyikään. Toivon vain, että takaisin Suomeen palatessa saan mahdutettua kaiken rinkkaani : ) Muutoin täytyy turvautua tukevaan kerrospukeutumiseen lentomatkan ajaksi. Täällä on vain niin ihana käydä shoppailemassa, kun kaupoista löytää niin paljon, mitä voisin kotiuttaa mukanani.

Pacific Fair

Shoppailun jälkeen suuntasimme hotellin kautta rannalle ja rantaa riittikin silmän kantamattomiin. Rannan kupeessa oli korkeita pilvenpiirtäjiä varmaan yhtä pitkästi kuin rantaviivaakin. Tunsin itseni aika pieneksi siinä valtameren ja korkeiden rakennusten välillä. Rantahiekalla oli paljon simpukoita, joita muutaman nappasinkin mukaan, mutta tietenkin unohdin ne lähtiessämme erään ravintolan pöydälle. No, eipähän tarvinnut miettiä menevätkö  simpukat rikki matkalla. Rannalla oli tyypilliseen tapaan merkattu uintialue kelta-punaisin lipuin. Uimavalvojat valvovat tätä aluetta ja koittavat pitää ihmiset lippujen välissä. Surffarit taas saavat mennä lautojensa kanssa kelta-punaisten lippujen ulkopuolelle.

Iltaa varten kävimme hotellihuoneessa pesemässä hiekat pois ja laittautumassa. Suunnitelmissahan oli käydä tutustumassa Gold Coastin yöelämään. Tilasimme yhdessä paikassa drinkit ja esillepano oli kyllä hieno. Juoma tarjoiltiin puisessa tarjottimessa kuivajään kera. Sen verran tyyriitä drinkit Australiassa kuitenkin ovat, ettei niitä kovin usein viitsi ostella. Loppuilta menikin pitkälti tanssiessa ja nauttiessa seurasta.

Seuraavana aamuna hotellista piti lähteä kymmeneltä, joten pakkasimme kimpsut ja kampsut kasaan. Poikkesimme vielä hetkeksi shoppailemaan ja rannalle nauttimaan auringosta. Viimeiseksi ennen kotiin lähtöä oli aika sulautua vielä aasialaisturistien joukkoon Q1 Buildingiin, joka on siis Australian korkein rakennus. Siellä on näköalatasanne, josta näkee ympäri Gold Coastia. Maisemat olivat jälleen kerran niin upeita. Satuimme vielä olemaan paikalla, kun aurinko alkoi laskemaan ja siten värjäsi taivaanrantaa kultaiseksi.

Jälleen kerran huikea reissu, josta jäi onneksi kivoja kuvia muistoksi.!